کشف فواید آنالوگ GLP-1 برای تحقیقات دیابت

12 مه 2017- محققان دانشگاه داروسازی چین، ترکیب جدیدی را تولید کرده‌اند که رفتار انسولین را تقلید می‌کند، این ترکیب کنترل قندخون را بهبود بخشیده و سیستم ایمنی بدن را مجددا تنظیم می‌کند.

 این ترکیب سنتزی که PGLP-1 نام دارد، آنالوگ هورمون روده‌ای اینکرتین GLP-1 یا glucagon-like-petptide 1 است که افزایش ترشح انسولین را از طریق مسیرهای مشابه سبب می‌شود.

در این مقاله که در مجله‌ی FASEB منتشر شده است، محققان شرح داده اند که چگونه PGLP-1از جزایر سلولهای بتا محافظت کرده، ترشح انسولین را افزایش داده و مقاومت به انسولین را کاهش می‌دهد.

دکتر Liang Jinو همکارانش ابتدا شش آنالوگ مختلف از GLP-1 را شناسایی و جدا کردند، اما تنها PGLP-1 سبب بهبود نشانگرهای بیماری دیابت نوع 1 و 2 گردید.

اولین آزمایشات بر روی PGLP-1 در موشهایی با قند خون بالا، انجام گردید. نتایج این آزمایشات نشان داد که PGLP-1 رفتاری مشابه با داروهای GLP-1RA نظیر ویکتوزا (لیراگلوتاید)، دارد.

 یکی از راه‌های اصلی که بنظر می‌رسد PGLP-1 در کاهش قند خون بکار می‌گیرد، مهار گلوکونئوژنز است. گلوکونئوژنز یک فرآیند متابولیسمی است که در آن گلوکز از منابع غیر کربوهیدراتی مانند پروتئین ‌ها یا بخش گلیسرولی چربیها سنتز می‌شود. محققان دریافتند  که PGLP-1 با افزایش بیان یک مسیر کلیدی دخیل در تعادل انرژی بنام AMPK، که توسط داروهایی مانند متفورمین و تیازولیدین دیون‌ها فعال می‌شود، از گلوکونئوژنز جلوگیری می‌نماید.

این نتیجه، یافته‌های تحقیقات پیشین در مورد افزایش قندخون به دلیل کاهش بیان AMPK، که به نوبه‌ی خود موجب افزایش گلوکونئوژنز می‌گردد را تایید کرد.

دومین  یافته‌ی جالب توجه تحقیقات جاری این بود که PGLP-1 همچنین با افزایش توده‌ی سلولهای بتا در ارتباط است، شاهد این موضوع  افزایش میزان پپتید-Cبود.

سطح پایین پپتید C بیانگر اینست که پانکراس مقادیر بسیار کمی انسولین تولید می‌کند، در مقابل افزایش مقدار این پپتید، علامتی از به دست آوردن توانایی مجدد سلولهای بتا برای تولید انسولین است.

 در دیابت نوع 1 به طور خاص، همچنین شواهد نشان می‌دهد افزایش سطح پپتید C با بروز کمتر عوارض مویرگی ارتباط دارد. بر اساس همه‌ی این یافته‌ها، PGLP-1 می‌تواند به عنوان یک درمان کمکی برای بهبود کنترل قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 مناسب باشد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/may/scientists-discover-glp-1-like-compound-of-benefit-for-diabetes-research-90060489.html